keskiviikko 29. elokuuta 2012

Hyvä roolipeli, osa II: Hyvä pelaaja

Jatkoa ensimmäiseen osaan, jossa käsiteltiin hyvän roolipelaamisen yleisiä periaatteita. Ihan aluksi haluan kysyä: Mikä on roolipelaajana tärkein tehtäväsi? Onko se voittaa muut pelaajat? Ratkaista skenaario? Eläytyä hahmoosi? Kertoa tarina? Minusta ei. Tärkeintä on, että keskityt tuottamaan muille peliin osallistujille, sekä pelaajille että pelinjohtajalle, mahdollisimman hyvän pelikerran. Se onnistuu seuraavasti:

1. Noudata pelaajien ja pelinjohtajan välistä implisiittistä sopimusta

Pelinjohtajalla on mitä luultavimmin mielessään tarina, jonka hän haluaa kertoa. Pelaajana sinun tehtäväsi on tukea pelinjohtajaa tämän tavoitteen saavuttamisessa. Usein skenaariossa on enemmän tai vähemmän ns. ratakiskoa, eli tapahtumia, jotka ohjaavat juonta hyvin voimakkaasti tiettyyn suuntaan, pelaajien toimista riippumatta. On hyvä osata tunnistaa, mistä ratakisko alkaa, ja seurata sitä.

Klassinen esimerkki ratakiskosta on majatalossa oleileva vanha mies, joka kertoo pelaajille tarinan läheisestä mystisestä linnasta ja sen aarteista. Jos pelinjohtaja on suunnitellut pelin, jossa hahmot tutkivat mystistä linnaa, on useimmiten kaikille lähinnä turhauttavaa ajantuhlausta, jos pelaajat yrittävät väkisin tehdä jotain muuta. (Välttämättä tällainen ratakisko itsessään ei tietenkään ole paras mahdollinen, ja tässä tapauksessa pelinjohtajan tulisikin muistaa noudattaa edellisen osan ohjetta 3, ja kertoa pelaajille heti pelin aluksi, että tiedossa on vanhan koulukunnan luolastokomppausta - näin ennakko-odotukset asettuvat kohdilleen.)

2. Älä unohda metapeliä

Metapelillä tarkoitetaan tapahtumia, jotka tapahtuvat pelin taustalla, kuten pelaajien ja pelinjohtajan toimia hahmojen ulkopuolella. Hyvään metapelaamiseen kuuluu esimerkiksi se, että huomioit muut pelaajat ja peliryhmän dynamiikan, sekä skenaarion tarinan draaman kaaren. Sen sijaan että itse koko ajan äänekkäästi eläytyisit omaan hahmoosi, anna muille pelaajille tilaisuuksia pelata hahmoaan ja onnistua. Mieti, millainen pelikokemus on heille tyydyttävä. Esimerkiksi toisten pelaajien hahmojen tappaminen skenaarion alkuvaiheessa on yleensä epäsuotavaa. Toisaalta oman tai jonkun muun hahmon kuolema saattaa draamallisesti sopia johonkin tiettyyn kohtaan, jolloin sitä ei tule pelätä. Älä puutu toisten pelaajien roolipelaamiseen tai heidän hahmoihinsa - tämä oikeus on korkeintaan pelinjohtajalla.

3. Noudata genrekonventioita

Jos genre on (kuten suosittelen) etukäteen selkeästi ilmaistu, tai olet sen muuten päätellyt, niin pyri noudattamaan genren konventioita. Esimerkiksi kauhupelissä tahallisen typerät toimintatavat ovat usein välttämättömiä, ja kuuluvat asiaan. Jos hahmot ensimmäisen oudon tapahtuman sattuessa soittavat poliisit ja lähtevät kotiin, on tuloksena luultavasti hyvin mielenkiinnoton kauhupeli.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti